الرئيسية / أخبار / عارفة عبدالرسول ترد على منتــقدي ظهورها بالمايوه: سيبوني أدخل النــــار

عارفة عبدالرسول ترد على منتــقدي ظهورها بالمايوه: سيبوني أدخل النــــار

تعرضت الفنانة المصرية عارفة عبدالرسول لانتقــادات كثيرة من جمهورها بعد نشرها صورة حديثة لها في البحر، ظهرت فيها وهي مرتدية المايوه، وعلقت قائلة: “لقيت الطبطبة”.

عارفة عبدالرسول خرجت عن صمتها، لترد على منتقـــديها، حيث قالت في تسجيل صوتي في برنامج “et بالعربي”: “ببساطة انا اسكندرانية وطول عمرنا بنبلبس مايوه وبننزل البحر وعارفين ان البحر يعني مايوه، وكنا بننــتقد الناس اللي بتنزل في اسكندرية بالجلابية والبنطلون”.

وتابعت: “احنا جزء من حياتنا المايوه كاسكندرانية، والصورة مفيهاش حاجة، استغربت من الناس اللي طالعة تقول لابسة بكيني ربنا يهديهم ويهديني”.

الفنانة المصرية أضافت:”كل اللي انا عايزاه من الناس ان كل واحد يبص في ورقته محدش ليه دعوة بالتاني خليلك يا عم الجنة، لما كلكم هتدخلوا الجنة مين هيدخل النـــار، سيبوني أنا أدخل النـــار”.

وعارفة عبدالرسول هي ممثلة وقاصة مصرية من مواليد 19 فبراير 1954، اي أنها تبلغ من العمر حاليا 66 عاما.

عارفة عبد الرسول من مواليد حي الحضرة بمدينة الإسكندرية، تخصصت بشكل كبير في مجال الحكي على خشبات المسارح في مصر، وعملت في البداية من خلال إذاعة الإسكندرية خلال حقبة الثمانينات.

التحقت الفنانة بفرقة الورشة المسرحية حيث قدمت أشهر عروضها الحكائية على الإطلاق (حكايات بنت البقال) التي أكسبتها شهرة واسعة في الأوساط الثقافية، وبجانب المسرح والحكي.

شاركت عارفة في بطولة عدد من الأعمال التليفزيونية خاصة بعد انتقالها للعيش في مدينة القاهرة، منها: “موجة حارة، بدون ذكر أسماء، امبراطورية مين، تحت الأرض”.

شاهد أيضاً

«سك العملة» تُشارك بجناح متميز في معرض القاهرة الدولي للكتاب

تُشارك مصلحة «الخزانة العامة وسك العملة»، برعاية الدكتور محمد معيط وزير المالية، في معرض القاهرة …