سي نيوز

الأخبار أينما كنت

حكاوي السوشيال

حمو بيكا يوجه رسالة لطلاب الثانوية العامة والكليات: بشوف كمية معـاناة يومياً بسبب اني مش متعلم.. العلم بيسـتر كتير

صدقوني و الله طعم النجاح مع العلم مخــتلف تماماً عن طعم النجاح من غير علم”.


وكشف عن معــاناته بسبب أنه مــش متعلم، حيث قال: “العلم بيفــرق في كل حاجه في الدنيا، كمية معــاناه بشوفها يومياً بسبب اني مش متعلم كبيرة اوي مش بتمني حد منكم يشوفها أو يتعـرض لها ، العلم بيســتر كتير اوي و بيخليك واعي و متفتح في كل مجالات الحياة”.

وتابع: “هو اه الشارع علمني كتير ، بس مش زي المدارس و الجامعات ، حتي لو مش هتشــتغل بشهادتك وحتي لو دخلت كلية مش بتحبها، بس يكفي انك متعلم و معاك شهادة تقــدر تســد بيها عين الشمس .. اتعلموا و خلوا بالكم من تعليمكم و شهداتكم لأنها هتفــرق كتير اوي معاكوا و مع عيالكم بعد كده “.

واختتم كلامه، بقوله: “انا اه مادخــلتش مدارس و ماتعــلمتش ، بس حابب كل اللي حواليا ناجح و متعلم و اوعي يوم تقول اهو فلان ناجح بس مش متعلم”.

حمو بيكا يكشف اسمه الحقيقي:
وكان قد كشف مؤدي المهرجانات حمو بيكا، عن اسمه الحقيقي، وذلك بعد انتشار العديد من الأنباء حول قرار نقابة المهن الموسيقية بإلـــزام مطربي المهرجانات بتغير اسمائهم الغـــريبة مثل عنبه وتيخه وغيرهم

وقال حمو بيكا خلال مداخلة هاتفية لبرنامج “الحكاية” مع الإعلامي عمرو أديب، و المذاع عبر قناة MBC مصر: “أنا مستعد أغــير حياتي كلها عشان أشتغل وآكل عيش، وأنا اسمي الحقيقي محمد محمود، واسم الدلع حمو، لو عايزين في النقابة يشيلوا بيكا ويحطوا أي اسم مفيش عندي مشكلة”.

جاء ذلك تعليقا على ما تردد عن إصدار نقابة المهن الموسيقية مجموعة جديدة من الشـــروط لقبول مطربي المهرجانات في النقابة، وهو ما نفاه وكيل أول النقابة محمد أبو اليزيد خلال مداخلة مع البرنامج.

كانت نقابة المهن الموسيقية قد أوقفـــت في نوفمبر الماضي مجموعة من مؤدي المهرجانات، وأصدرت قائمة ضمت 19 اسما شملهم قرارها وعلى رأسهم حمو بيكا وحسن شاكوش.

وطالب مؤدي المهرجانات حمو بيكا، الفنان هاني شاكر نقيب الموسيقيين، بالعفو عنه بعدما تم إيقافه بسبب عدم تقنين أوضاعه في نقابة المهن الموسيقية.


وكتب حمو بيكا على صفحته الرسمية على موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك: الأستاذ هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية وأمير الغناء العربي، بعتذر لحضرتك ولكل نقابة المهن الموسيقية عن كل ما صدر مني، وأستسمح حضرتك أن تقبل اعتذاري أنت وكل أستاذتي في النقابة.

وأضاف بيكا: أنا مكنتش طالب أكتر من أني أشتغل ومش طالب أكتر من التصريح السنوي، لأني عايز أشتغل، وأشوف شغلي وحياتي، وأتمنى أن تقبل اعتذاري وتعتبرني ابن من أبنائك.


تلقى بيكا الكثير من التعليقات الســ اخرة من الرسالة، وهو ما دفعه لمهــ اجمة أصحابها، موضحا: “انتوا ليه كل حاجة بتاخدوها هزار ؟ ليه كل حاجة بتاخدوها باستهتار.. أظن الكلام مفيهوش أي هزار وأي ضحك .. ياريت بعد إذنكم جميعاً اللي حابب يقول كلمة حلوه يقولها واللي معندهوش كلام حلو ميتكلمش ويكتفي بسكوته يكون افضل”.

في نفس السياق، انتقد حمو بيكا المعارضين للمهرجانات وكتب في منشور آخر يدافع عن نفسه، مؤكدا أنه وبعض المؤدين الآخرين أطلقوا مهرجان لتوعية الشباب عن إدمان المخــ درات.

أ

وضح مؤدي المهرجانات الموقوف: “دايماً بتقولي علي مؤدين المهرجانات بينشروا الفسـ اد وبيبــ وظوا الجيل والذوق العام .. بس للاسف ده كله بيبقي هــ ري وقطيع بيمشي ورا كلام ناس مش بتحب تبين الحلو في الناس ودايماً بيدوروا إزاي يحبطوا الشباب وأحلامهم”.

استطرد حمو بيكا: “قولوا لي إزاي هنكون بنفــ سد الذوق العام وأحنا عاملين مهرجان بنوعي فيه الشباب من المخــ درات والكيف والإدمــ ان؟”


أردف: “ومش كده بس، لو دورتوا هتلاقوا كتير من أغاني اللي بتقدم رسالة كويسة للشباب . مش بننكر أبداً أن زمان كان في مهرجانات فيها كلام مكنش ينفع يتقال .. بس ده كـان عصر وانتهي وكانت قصص أفلام اتعرضت بالفعل علي التليفزيون والسنيمات”.

استمرت سخــ رية الجمهور من منشورات حمو بيكا، ورد على أحد متابعيه الذي ذكر أن شريحة من جمهوره تتعاطى المخــ درات أثناء الاستماع لمهرجاناته، مؤكدا أنه غير مسئول عن ذلك، كما أنه لم يكن الشخص الذي غنى للخمــ ور والحشــ يش، في إشارة منه إلى ما فعله عمر كمال وحسن شاكوش في مهرجان “بنت الجيران”، وأزمتهما الشهيرة بسبب عبارة “وأشرب خمـ ور وحشــ يش”.

فتح مطرب المهرجانات النار على نقيب الموسيقيين هاني شاكر، وذلك بعدما أصدرار قرار بإيقـ ـافه و19 شخصًا من زملائه مطربي المهرجانات.

حمو بيكا قال، في بث مباشر على حسابه الخاص على موقع “انستجرام”، قال فيه: ”لقيت ندوة كبيرة معمولة والدنيا مقــ ـلوبة علينا، فيها ممثلين وواحد ممثل اسمه تامر عبد المنعم ويقولك أنا مش هتكلم غير لما الناس تنزل من على المسرح، المكان اللي عامل عليه الندوة ده اسمه المنصة، متقــ ـولش مسرح إنت مش واقف تغني، الناس كلها بتتكلم باسم مصر، وأنا بحمل هوية مصرية وعندي ولاء أكتر منكم في البلد دي “.


وأكد أنه سيأخد حقه بالقانونا، قائلا: “البلد فيها قانون وهناخد حقنا بالقانون ملكش أنك تمنعني، وفيه تصريح طالع من عندهم أننا نغني خارج مصر ليه؟، احنا في بلد حرية، احنا بنطلع بره بنتكرم انتوا بتحرمونا بالإهانة والشتيمة والبهدلة، ارحمونا شوية احنا عملنا ايه لكل ده، قدمت أوراقي كاملة لنقابة المهن الموسيقية للحصول على العضوية “.

وأضاف: ”عاملين ندوة كبيرة وطالعين تستهـ ــزأوا بينا، أنت متستهـ ـــزأش بيا، عصر أم كلثوم وعبدالحليم كان زمان مش دلوقتي خالص، إحنا في سنة 2021 وده جيلنا وعصرنا احنا بعد اذنكم، بيقولوا لو عايزين تغنوا غنوا برة مصر..ليه؟، ما دي بلدنا برضو، إحنا محـ ــدش يمـ ــنعنا وإحنا في بلد حـــرية ومفـ ــيهاش منع، وبلد بتتقدم بالجمال والحلاوة“.

وأكد أنه لم يعد يغني أي أغاني بها إســ ـفاف، قائلا: ”وحدوا الله ومش تحــــسسونا إن إحنا بيئة وزبــــالة، أنتم شايفينا كده عشان عايزين تشوفونا كده، الظـ ـــلم حـ ــرام، وأنا بتكلم عن نفسي، وبقالي 5 سنين وغنيت إسفـ ــاف ولكن ده من زمان، ووقتها مكـ ــنتش أعرف يعني إيه نقابة ولما عرفت بطـــلت ومفـــيش كلام خارج بيطلع مني“.

واختتم كلامه، بقوله: ”إحنا في عصر السيسي بلد الحـ ــرية والعدل والقانون، وأنتم عايزين البلد ميبقـ ـاش فيها حــ ـرية، وطول ما في ملايين وأطفال بيحبوا حمو بيكا، يبقى أنا لسه مكمل المشوار، ومتقدرش تمنعني، حـ ــرام عليكم“.

 

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *