سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار

إحالة رضوى الشربيني للتحقيق بسبب تصريحاتها عن الحجــاب.. والإعلامية: حقكم على راسي

أحالت لجنة الشكاوى بالمجلس الأعلى للإعلام، الإعلامية المصرية رضوى الشربيني لتحقيق عاجل، وذلك يسبب تصريحاتها في إحدى حلقات برنامجها “هي وبس”، عن الحجـ اب.

رضوى قالت في برنامجها: “لكل واحدة هي المحـ جبة الوحيدة في شلة صحابها أو في عيلتها أو في شارعها أو في شغلها، إوعي تقلعي الحجـ اب إنتي أحسن مني ومن غير المحـ جبة 100 ألف مرة”.

وطالبت من ترغب في خلع الحجـ اب، بأن تتغلب على شيطـ انها، بقولها: “إنتي أحسن عند ربنا، غير المحـ جبة شيطـ ان نفسها أقوى من إيمانها وقوتها”.

وقد اعتبر البعض تصريحات رضوى تحمل إسا ءة لغير المحجـ بات، مما دفع لجنة الشكاوى بالمجلس الأعلى للإعلام لإحالتها للتحقيق.

الإعلامية المصرية أوضحت مقصدها، بقولها: “أنا غلطت وأفورت في طريقة التعبير، لأني كنت قابلت محجـ بات كتير أوي في الفترة دي، بيقولولي عايزين نقلع الحجـ اب عشان مش عارفين نخرج مع أزواجنا أو صحابنا مش محجـ بات “.

وأكملت: “فطلعت أشكر في المحجـ بات أوي، فغير المحجـ بات حسوا إنهم مش كويسين، أنا بعتذر جدا لو فهمتوا ده، ماحدش هيدخّل الجنة أو النـ ار غير ربنا سبحانه وتعالى”.

واضافت: “ولكن كان قصدي أقول المحجـ بة عملت اللي عليها أكثر مني واللي مش محجـ بة، ودا مالهوش علاقة بأن غير المحجـ بة مش كويسة، وإلا أنا ابقى بقول على نفسي ست مش كويسة، وربنا اللي بيحكم مين يدخل الجنة والنـ ار”.

واختتمت كلامها، بقولها: “أفورت أوي فيها وإتفرجت على الفيديو ولقيت ناس زعلانين وعندكم ألف حق الصراحة حقكم على راسي”.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *