سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار رياضة

ملحقتش تفرح.. أطباء يكشفون: سببين لرحيل عروس بني سويف بعد ساعة من زفافها

العمر لحظة، والمــ و ت مالوش ميعاد، هو أقل جملة تصف ما حدث لعروس بني سويف التي وافتها المنية بدون سابق ميعاد بعد زفافها بساعة واحدة.

بمجرد عودتها إلى البيت شعرت إسراء شعبان، بحالة شديدة من التــ عب والإ عــ ياء والقــ ئ، ولم يستطع الأهل أو الأصدقاء إسعافها، بحسب حديث آية أحمد، إحدى الصديقات المقربات للعروس، موضحة أن إسراء صاحبة الـ18 عاما، عاشت ليلة رائعة في يوم زفافها، بين الفرح والزغاريط والر قــ ص وتشجيع صديقاتها، فكانت بينهن زهرة اليوم، إلا أن نبأ وفـــ ا تها جاء مفــ ا جئ وصــ ا دم للجميع.

وتكمل آية حديثها: إنه بمجرد وصول إسراء إلى بيتها غيرت ملابسها، وفــ جــ أة رجعت جامد وتعــ بت ونقلوها المستشفى وملحقوش يوصلوا بيها سليمة، ما تت وهي في الطريق.

وأكدت صديقتها إنها لم تعاني من أي أ مــ ر ا ض: ر قـــ صت مع حابيبها وصحابها وقرايبها كلهم، كانت فرحانة جدا، مكانتش بتعا ني من أي حاجة وقت الفرح، وفضلت تحضن فينا وهي بتر قــ ص ومكانتش حاسة بحاجة خالص، كانت فرحانة وبس، ولما ما تت محدش فينا استوعب ولا مصدق لحد دلوقتي اللي حصل.

قال الأطباء فور نقل إسراء شعبان إلى المستشفى إن سبب الو فــ اة هو السكتة القلبية دون تفاصيل أخرى، فقد تو فــ يت في الطريق، وهو ما أوضحة الدكتور وليد العوضي استشاري القلب والأوعية الدموية، مؤكدا على أن هناك احتمالات عدة لو فــ ا تها سريعا، «حــ مى روماتيزمية وضــ يق في صمامات القلب، ده مــ رض منتشر جدا في الأرياف، والأهل إما مبيقولوش أو يعالجوها في صمت، وفي الحالة دي العلاقة الجــ نـــ سية بتبقى مجــ هدة على القلب، ويمكن هي تو فـــ يت بسبب العلاقة في أول يوم، وده اللي أدى أنها تـــ مــ وت».

وأكمل عن ثاني احتمال لوفــ ا تها بالسكتة القلبية، «هي ممكن تكون سليمة تماما ومفيشهاش حاجة، ولا أي أعراض، بس بتعاني من خـــ لل في كهربية القلب، ومحدش بيكتشف المــ رض ده غير في ساعتها بس وطبعا ممكن المــ ر يض ميتلحقش زي ما حصل مع البنت».

وعن احتمالية أن تكون الفرحة الزائدة هي سبب الو فــ اة، أوضح العوضي إنه سبب مستبعد، هي فرحت من أول ما اتخطبت، والفرحة الزيادة ممكن تمــ و ت، لو في خــ لل في كهربية القلب، آه بيحصل كده أو لو حصل عــ نف من العريس ونـــ ز يف مثلا، ممكن يؤدي لوفــ ا تها بالسكتة القلبية، ولكن يصـــ عب تحديد كل تلك الأسباب، وعادة ما يكتب الطبيب الشرعي سبب الو فــ ا ة العام، كان لازم فحص كويس جدا، لكن لو في حاجة جنائية صــ عبة يعرفها الدكتور في ساعتها ولازم تحاليل وحاجات كتير.

وشيع المئات من أهالي قرية مديوم في بني سويف، الفتاة الشابة إلى مثواها الأخير، ونشرت الفيديو عبر فيسبوك صديقتها آية، وخيمت حالة من الحزن على القرية كلها لو فــ ا ة العروس .

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *