سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار فن

سعد الصغير يتبـــنى طفلين مشــــردين في شـــوارع الإسكندرية.. ويوجه رسالة مؤثرة لوالديهما

أعلن الفنان المصري سعد الصغير عن تبـــنيه لطفلين مشــ ــردين في شــ ــوارع الاسكندرية، التقى بهما مصادفة في أحد شوارع الإسكندرية.

الطفلان، ويدعوان “يحيى ومحمد”، كشفا أنهما أصبحا مشـ ـــردين في الشــ ـارع  منذ انفصــ ــال والديهما، وكلا منهما تزوج من آخر، فالأم تزوجت من شخص كــ ــفيف قال عنه الأطفال إنه كان قـــ ـاسيا معهما، وتزوج الأب من أخرى، أكد الطفلان أنها كانت تســ ــيء معاملتهما.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by One TV (@onetvlebanon)

سعد الصغير طلب من أحد الطفلين أن يوجه رسالة لوالدته من خلال الفيديو فقال: “متســ ـبينيش عشان جوزك ومتبــ ــعنيش”، ووجه سعد كلامه لوالدة الطفلين، بقوله: “أم يحيى ابنك نايم في الشــ ـارع، مش حقول أكثر من كده”.

كما وجه الفنان رسالة حـ ــادة لوالد الطفلين قائلاً: “مــ ـش أنا اللي هحـ ــنن قلبك على ولادك، أولادك نايــ ـمين في الشــ ــارع، ليه قلبك قــ ــاسي على أولادك كده، ابنك في الشــ ــارع من سنة ونصف”.

وكتب سعد الصغير تعليقا على الفيديو: ” أعظم حــ ـاجة في الدنيا تساعد حد مـ ــش قــ ـادر كان الواحد ممكن في يوم من الأيام يكون مكان الناس ديه وبجــ ــد الكلام من كل قلبي وربنا يعلم ما في القلب حابب أشكر كل الناس اللي دائماً يشجــ ــعونني على فعل الخير”.

الفنان المصري دعا جمهوره : “يا ريت أي حد يقــ ـدر يســـاعد أي حد غــ ـلبان محــ ـتاج بجد أو أي حالة يســـاعد، وأتمنى كلنا نحب بعض ونســ ـاعد بعض”.

ووعــــد سعد الصغير بأنه سيصـــــطحب الطفلين معه إلى القاهرة ويقوم بتأجــ ــير غرفة لهما للإقــ ـامة بدلاً من الإقـ ــامة في الشـ ــارع، والبحث عن عمل مــ ـلائم لهما.

وفي أول تعليق له على الفيديو، قال: “والله يا جماعة مش بتاع شو أو أي حــ ــاجة، الواحد بيعمل علشان خــــاطر ربنا مش أكتر، والواحد ربنا يكـ ـــرمه.. بس يا ريت لو مــ ـش قد العيال بــ ــلاش تجــ ــيبوهم أحـــسن”.

وأضاف: “ليه تعمل في طفل كدا ولسه ماشــ ــفش الدنيا، ربنا بيرحــ ـم بس يا ريت أي حد يشوف حالات زي دي يبعتلي على الصفحة، وربنا يكـ ــرم إن شاء الله.. هتســ ـاعد، هتنــ ـجح.. ربنا هيكـ ــرمك طول ما أنت مع ربنا ماتشـــغـ ــلش بالك بحد، ربنا يكـ ــرمنا ويكـ ــرمكم جميعاً”.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *