سي نيوز

الأخبار أينما كنت

حكاوي السوشيال

فيفي عبده: الرقــــ ص مهنة شريفة..و عندي خبرات أكتر من هشام عباس ومغيرتش منه

حلت الفنانة فيفي عبده ضيفة على الإعلامية أسما إبراهيم، في برنامج حبر سري المذاع عبر قناة القاهرة والناس، حيث دافعت فيه عن مهنة الرقــ ص قائلة: اللي بيقول الرقــ ص مهنة غير شريفة يخليه في حاله وميتفرجش، واللي بيحب الرقــ ص هو اللي يتفرج عليه.

وأضافت فيفي عبده: مافيش فرح في العالم مفهوش رقــ ص ولا فن موجود في كل العالم مش مصر بس، والرقــ ص لغة مش محتاجة ترجمة.

وواصلت فيفي عبده: أنا عــ انيت من نظرة الناس ليا، مع أن شغلتنا المفروض محدش يبصلها نظرة وحــ شة، والرقــ ص زي البالية وفن زي أي فن، وأنا من ضمن الفن ده وهو وظيفتي.

كشفت الفنانة فيفي عبده أنها لم تشعر بالغيرة من الفنان هشام عباس، وكان من الصــ عب أن يتم تقديم برنامج أحلى مسا بأكثر من مذيع.

وقالت الفنانة فيفي عبده: مكنتش غيرانة من هشام عباس، بس برنامج أحلى مسا كان صــ عب يكون فيه مذيعين كتير، وأنا جوايا حاجات كتير وخبرات أكتر من هشام.

وأضافت فيفي عبده: وبسبب فرق الخبرات بيننا كانت وجهات نظرنا مختلفة ووقت البرنامج ميستحملش، وعشان كده عملت برنامج خمسة أمواه لوحدي، عشان يكون عندي فرصة ووقت أتكلم براحتي.

وواصلت فيفي: أنا عندي شهادة الحياة وهما واخدين شهادة المدرسة، وشهادة الحياة مش سهل حد ياخدها وأنا مش بغير وأمي ربتني صح، وأخلاقي زي ماهي من زمان.

يذكر أن الفنانة فيفي عبده تعاونت مع الفنان هشام عباس في برنامج أحلى مسا، ولكن التجربة فشلت وتوقف البرنامج بسبب العديد من الخــ لافات، حيث صرح هشام عباس أن فيفي عبده تقاطعه أثناء البرنامج ولا تعطيه فرصة للكلام، وأنها تخاطب الطبقة المتوسطة من المجتمع.


وكشفت الفنانة فيفي عبده، عقــ دتها النفسية من الضــ رب وتحدثت عن طفولتها.

وقالت فيفي عبده: اتضــ ربت كتير من أمي وأنا صغيرة، وبقى عندي عقــ دة من الضــ رب ومبحبوش، بس رغم كدا الضــ رب علمني كتير، وأنا دلوقتي مفتقدة أمي اللي كانت كل حاجة في حياتي.

وتابعت فيفي عبده: لما أبويا أتجوز وأنا صغيرة مكنتش فاهمة، لأني كنت طفلة بس لما كبرت حسيت إني زعــ لانة على أمي ومش عارفة ليه، ومكرهتش مرات أبويا لأنها كانت بتعاملني كويس، بس معلمتنيش حاجة ولا أثرت في حياتي نهائيا.

وتابعت فيفي: معشتش طفولتي زي أي حد، واتحـــ رمت من طفولتي لأني كنت بشتغل وحياتي كانت صــ عبة وتعــ بت كتير، ودا مصيري.

كما كشفت فيفي عبده عن رغبتها في تجــ سيد قصة حياتها بنفسها في عمل فني.


وقالت فيفي عبده: نفسي أعمل قصة حياتي وأنا أحكيها بنفسي زي ما أنا عشتها وحسيتها دون إضافات، زي أي إنسان بيعــ اني وبيتــ عب وبيلاقي ويتخــ دع، الإنسان بيمر بحاجات كتير.

وأضافت فيفي عبده: مشواري كان صــ عب أوي، وتعــ بت وساعات ببص لرجلي وأقولها تعــ بتي معايا، أنا حياتي كانت صــ عبة وأنا صغيرة، وبدأت من البداية خالص، وطلعت السلم واحدة واحدة وتعــ بت وعــ انيت وكنت فقيرة.

وأكملت فيفي عبده: أنا كنت فقيرة وبعد كدا بقيت متيسرة وبقى عندي فلوس أعيش عيشة أحسن شوية، وعشت كل المراحل وطلعت صح، واللي بيلاقي الحاجة على الساهل بتروح منه واللي بيــ تعب بيلاقي في الآخر.

واختتمت فيفي عبده: الحياة فيها ظــ لم وخير، وناس بتساعدك وتتبطب عليكي وناس بتدوس عليكي، بس أنتي بتتعلمي من الحياة، وهي الدنيا كدا.

الفنانة فيفي عبده اسمها الحقيقي «عطيات»، حيث أسمتها والدتها هذا الاسم لأنها اعتبرتها عطية من الله.

ترتيبها كان الخامس بين 6 أخوة من أمها، وأبوها أنجب 6 أطفال من الزوجة الأخرى.

والدها كان يعمل مترجمًا وكان يترجم 7 لغات.

والدتها كانت تعــ اقبها هي وأخواتها بشدة وكانت تضــ ربهم بالكرباج السوداني.

أجرت والدتها لها كشف عذرية بعدما «قفشتها»، عند المصور الفوتوغرافي.

هــ ربت من منزلهم في سن 12 عام لتعمل راقــ صة، حيث رفضت أسرتها عملها كراقــ صة في البداية

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *