سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار فن

إلهام شاهين: جلال الشرقاوي ضــربــني بالقلم.. كان عاوز يعرف مين بيخش عليا الأوضة

كشفت الفنانة إلهام شاهين، تفاصيل تعرضـ ـها لأزمات داخل الوسط الفني لا سيما مع المخرج حسن الإمام والفنان والمخرج جلال الشرقاوي.

وقالت خلال لقائها ببرنامج “السيرة” الذي تقدمه الإعلامية وفاء الكيلاني بقناة “dmc”: “اتخــانقت مع كل الكبار اللى في إيديهم شغلنا لأني عنــيدة ومبسـ ـمحش لأي حد يتطـ ـاول أو يجي على كرا متي أو يعا كسني أو يضــايقـ ـني بكلمة وكنت بفـ ـضح ناس حاولت تقرب مني في الغــلط”.

“قلم” جلال الشرقاوي

وأضافت: “جلال الشرقاوي صفـ ـعني بالقـ ـلم بسبب أني تطاــولت عليه وهو كان العميد في معهد الفنون المسرحية وكنت بطلة فرقته وكان مؤمن بيا وقاللى إنتي أحسن ممثلة في تاريخ المعهد وعلشان كده هتبقى بطلة فرقتي، ولكن أنا كنت رافــضة أنه يتحـ ـكم في شئـ ـوني الشخصية وكان بيقولي مين جالك الأوضة ومتشـ ـتغليش مع فلان، فقلت له هو القانون ده طالع ليا بس وقلـ ـيت أد بي عليه وتطـ ـاولت عليه وأنا كنت غلــطانة ومكنش ينـ ـفع يطلع ده مني، قاللي إنتي بنت قلــيلة الأدب واداني بالقـ ـلم واداني صفر في مادة التمثيل”.

أزمتـ ـها مع حسن الإمام

وتابعت: “مشكـ ـلتي مع حسن الإمام أنه تطـ ـاول عليا لما طلبت منه السيناريو قبل الاشتراك معاه في الفيلم، وقاللي أنا اللي مطلع فاتن حمامة ونجمات مصر وهعملك بطلة فرفـ ـضت إلا قبل قراءة السيناريو، وقتها قالي هو مفيـ ـهوش حاجة خارجة بس أنا هاحـ ــط وأها نني بالكلام”.

وأردفت: “الست اللي عندها شخصية وإرادة وطموح مفيش حاجة تقــف قدامها، وأسلوب حسن الإمام وأنا في سن صغيرة كان سبب عـ ـد م تعاوننا مع بعض”.

وقالت الفنانة إلهام شاهين في نفس اللقاء: أنا مبعرفش أمثِّل ولكني بعيش الحالة واللحظة بجد، وعمري ما عرفت أكـ ـدب ولكن أعيش مع خيالي، أنا الشخصية دي، ومنتـ ـهى المتـ ـعة العيش مع الخيال”.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *