سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار فن

بملابس سوداء ودون مكياج.. رضوى الشربيني تتصدر محركات البحث في أول ظهور لها بعد رحيل والدتها

في أول ظهور إعلامي لها  بعد وفاة والدتها، خطـ ـفت الإعلامية المصرية، رضوى الشربيني قلوب محبيها، بعد أن انهـ ـا رت من البكـ ـاء في أثناء الحديث عن والدتها الراحلة بكلمات مبكـ ـية

وظهرت الإعلامية المصرية بإطلالة باللون الأسود، وقالت في مقطع الفيديو الذي أبكى محبيها: “في آية بتقول لا يكلف الله نفسا إلا وسعها، يعني ربنا سبحانه وتعالى مش هيشـ ـيل حد حاجة إلا لو كان قدها، كان عندي كابـ ـوس لمدة 50 يوم مش  قا درة أتكلم عن تفاصيله دلوقتي، أو مش عايزة، أقدر أتكلم عليها لما هقدر أتكلم عليها، لكن إحنا كان لازم نطلع، أولا  لأن إحنا عندنا رسالة ولازم نكملها، كمان  كان لازم أطلع لأن أنا نفس الست اللي  كانت بتطلع تقول لكم إن مع العسر يسر، ومهما الواحد مر بحاجات مش كويسة ربنا موجود.. اختبار صعـ ـب والحياة اختبارات وإمتحان، كل واحد فينا عنده إمتحان شكل، وكل واحد فينا بيمتحن قدر استطاعته”.

وانهـ ـارت رضوى الشربيني من البكـ ـاء حيث لم تتمـ ـالك الإعلامية المصرية نفسها لتستكمل حديثها: “كان عندي الاختيار إني ماطلعش وإني أطلع بعد رمضان، لكن أنا طالعة علشان أشجعك، ربنا قال إن مع العسر يسر، وانتوا كنتوا جزء كبير من يسري بدعاكم بدعاكم لأمي وهي عايشة وهي ميـ ـتة”.

وأضافت: “ناس كتير وقفت جنبي، أشخاص ربنا سخـ ـرهم علشان يكونوا جزء من اليسر، إحنا بشر وكل واحد بتحصل له حاجات لازم  صبر عليها ويسحتملها حتى لو العقل مش مستـ ـوعبـ ـها  أو القلب مش مستـ ـحملـ ـها لكن هو ربنا قال وبشر الصابرين، فإحنا لازم نقول الحمد لله… انتو وحشتوني، وأنا متشكرة جدًا لأني حاسة إن  كل اللي عملته الخمس سنين اللي فاتت مراحـ ـش ع الأرض.. بشكر شخص معين وقف جنبي وهو قاعد بيتفرج عليا”.

وكانت حالة والدة الإعلامية رضوى الشربيني قد تدهـ ـورت، أثناء تواجدها بالعناية المركزة لإحدى المستشفيات مما استدعى وضعها على جهاز تنفس صناعي.

وخلال هذه الفترة طالبت رضوى الشربيني من محبيها الدعاء لوالدتها ونشرت عبر حسابها الشخصي على تطبيق إنستجرام صورة علقت عليها:”أمي بين أيد ربنا دلوقتي، والأطباء عملوا اللي عليهم، لكن أنا عندي يقين أنه رحمة ربنا واسعة والدعاء بيغير القدر، أدعوا لها أرجوكم”، وذلك قبل ساعات من إعلانها لوفاة والدتها.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *