سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار فن

ريهام سعيد تظهر بـ “لوك” مخـــتلف تماما: اللي جاي أحــلي اوي

فاجأت الإعلامية المصرية ريهام سعيد جمهورها بنشرها صورة حديثة لها، ظهرت فيها بـ “لوك” جديد، أظهرها بإطلالة مخــ ـتلفة تماما.

ريهام سعيد ظهرت في الصورة، التي نشرتها على حسابها الخاص على موقع “انستجرام”، بشعر أصفر قصير، وأسدلت غــرة على جبهتها، وتزينت بمكياج كثيف.

الإعلامية المصرية كشفت أنها ستقدم مفاجأة قوية لجمهورها خلال الفترة القادمة، حيث كتبت: “الي جاي احلي اوي.. شكرا يا رب .SURPRISE”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Reham Saeed (@rehamsaidofficial)

وكانت قد أعلنت الإعلامية المصرية ريهام سعيد مؤخرا اعـــــتزالها العمل الإعلامي تماما، وعودتها للعمل في المجال الفني مجددا.

ريهام سعيد كتبت، على حسابها الخاص على موقع “انستجرام”: “فكرت كتير قبل ما اكتب البوست ده.. انا اعتــ ـزلت التمثيل سنه ٢٠١٥ لاني حسيت ان صاحب بالـــين كــ ـداب و ان التمثيل مأثر علي مسيره الخير الي ابتديتها من سنين طويله عشان الوقت و المجـــ ـهود الي بعمله.. لكن عشـــقي للتمثيل الي هو دراستي ومهــــنتي الاولي قبل الاعلام رجــ ــعت امثل تاني و انا لسه في نظر المخرجين و المنتجين مذيعه عايزه تمثل”.

وأضافت: “كنت عارفه ان عشان اخــــد مكان كممثله لازم اسيــ ــب الإعلام زي مع حفظ الالــ ـقاب داليا البحيري وبسمه ودينًا فواد و دينا الشربيني و غيرهم بس مكــ ــنتش قــ ــادره اســ ــيب رسالتي الي كانت مهـ ــمه اوي وقتها.. انا حصل لي مشــ ــاكل كتير من المهــ ــنه دي بتأثير باطــ ــل من السوشال ميديا من منـــ ـافسين و اعـــ ـداء بسبب المشاهده العاليه جدا و النجاح”.

وشـ ــددت على فخـــرها بعملها إعلامية في أصـــ ـعب وقت مر على الإعلاميين، على حد وصفها، حيث قالت: “انا تعـ ــبت وحسه اني قدمت كل الي ممكن يتقــ ــدم والدوله عامله الي عليها ومــ ــش محــ ـــتاجين دور المجتمع المدني في مساعده الناس و لكن انا ليه الشــــرف اني اشتغــ ـــلت في المهــ ـــنه العظيمه دي الي ليها رساله ساميه وعظيمه و ليه الشرف اني كنت اعلاميه في اصــ ــعب وقت مر علي الاعلاميين ايام حكم الاخوان و الحمد لله كان لينا موقف واضح وماتغـــ ــيرش و لا دقيقه”.

وكشفت أن إصـ ــابتها بمــ ــرض السكر المـــزمن هو السبب في اتخاذها هذا القرار، حيث قالت: “انا الحمد لله حـ ــققت في التمثيل وكل الي اشتــ ـغلته علم مع الناس و اشتـــغلت اعمال كلها قيمه، بس بعد ما جالي السكر و شويه مشــ ـاكل تانيه قررت اعمل الي بحبه.. انا بكل اســــف بعلن اعتـــ ــزالي الاعلام تماما وهاركز كممثله وهاطلب من الدكتور أشرف زكي انه يساعدني اني اغــ ـير الفكره الموجوده في اذهـــان المخرجين و المنتجين اني مذيعه”.

وعبرت عن رغبتها في العمل مع المخرجة كاملة أبو ذكري، بقولها: “ورساله للاستاذه كامله ابو ذكري و مـ ـــش مكــ ــسوفه نفسي اوي امثل معاكي حتي لو مشهد ده من احلامي . خطوه صــ ــعبه و فيها ريسـ ــك كبير بس علئ الاقل اجري ورا حلمي حتي و انا في السن ده . جه الوقت اني استمتع بالي بعمله و بحبه خصوصا لما يكون في عصر و لا في و سطه و لا محـ ــسوبيه الي هايجتهد هايوصل . ماتســ ـيبوش حلمكم مهما فات الوقت”.

ووجهت اعتذار لجمهورها كإعلامية، بقولها: “بشكر جمهوري من الامهات و الشباب و الاطفال الي دائما بيدعــ ـموني وحبه برامجي و اتعلموا منها و بشكر ربنا علي عشرين سنه اداني الفرصه فيهم اني اقــ ـضي حواءج الناس و اقدم كل ما هو مفيد.. فخوره بكل حلقه و بكل حرف قدمته ٢٠ سنه تعـ ــب و سهر و تصـــ ـميم علي تقديم الحقيقه . انا اســ ـفه ليكوا بس التمثيل رساله برضوا و هو حلمي الاساسي الي اتاخــ ــرت اوي عشان احـــققه يا رب وفـــقني و ســ ـاعدني”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Reham Saeed (@rehamsaidofficial)

وكانت الإعلامية ريهام سعيد، قد أطلت على متابعيها مؤخرا في “بث مباشر” عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”.

وأعلـنـت الإعلامية المصرية، خلال حديثها عن إصابتها بمرض السكر، كما تحدثت عن حلقتها الشهيرة مع «أم نور» اليوتيوبر التي تصدرت التريند خلال الفترة الماضية.

وقالت الإعلامية ريهام سعيد خلال فيديو «لايف» عبر «فيسبوك»، «كل حد ضايقني وحـ ـرق دمـ ـي هو اللي أدى أن يجيلي السكـ ـر، صاحية عايزة افطر لقيت انه مينفعش أكل عيش ولا فاكهة، انا جالي السكر، الدكتور قالي اخد حباية بعد كل وجبة، حاجة تزعل طول عمري بساعد الناس واحاول اعالجهم اول مرة انا اللي احتاج اتعالج».

وأكملت ريهام في «لايف»، «اشكروا ربنا طول الوقت انكوا بصحكتوا انا بالنسبالي انا اتهـ ـزمت اللي عايزين يزعـ ـلوني ويضايقوني نجحوا انهم يجيبولي سكر يبقى هم انتصروا، وانا بدعوا كل الناس الي عندها سكر اللي بقيت منهم، والناس المليانة اننا نخلي بالنا من صحتنا ونخس اوي اوي ومناكلش خالص انا هطلع لايف كل شوية اقول باكل ايه عشان عشان اشجعكم متاكلوش ونحافظ على صحتنا».

وأكملت ريهام باكية، وهي تحمد الله على مرضها، «الحمدلله يا رب انك بتخليني اخد بالي من نفسي، ولازم كلكوا تخلوا بالكوا من نفسكوا، انا هوفر وقت كبير ليا ومش هفكر في المسؤوليات والمشاكل والقضايا والناس اللي بتتبلى عليا».

ريهام سعيد تدافع عن أم نور

ودافعت ريهام سعيد خلال الفيديو، عن حلقتها الشهيرة مع «أم نور» على صفحة قناة النهار، قائلة «الفيديو جايب 200 ألف مشاهدة، وانتوا كلكوا بتنتقدوا امال مين اللي بيشوف، وازاي بتقولوا اختارت أم نور عشان تعلى ببرنامجها، مين دي اللي عايزة تعلى بأم نور انا؟».

وأكملت، «مين قال نقدم حاجة ايجابية بس مين قال كدة، الحاجة الوحيدة اللي منقدمهاش الي الناس تتاذي منها او تقلدها، ايه المشكة في تقديم واحدة بتطبخ في اوضة، زي ناس كتير اوي اوي اوي، حاجة مسلية ومنوعات طبيعي جدا نقدمها، مش لازم نقدم حاجة مفيدة او تعليمية في محتوى ترفيهي ومسلي او كوميدي، ما نفكر ان الصدفة بتلعب دور كبير اوي ف حياة الناس، انتوا اللي عملتوا ام نور على فكرة مش حد تاني انتوا اللي شهرتوها المواقع اتكلمت عنها وبعدين البرامج وده طبيعي».

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *