سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار فن

بعد انتقــــــاد تهنئته لطلاب الثانوية العامة.. حمو بيكا: عمـــري ما أنكـــرت إني جـــاهل بس مكــــانش بإيدي

تعــ ـرض مطرب المهرجانات حمو بيكا لانتقـــ ـادات وتنــ ـمر من عدد من نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، بعد تهنئته لطلاب الثانوية العامة بنجاحهم، وذلك نظرا لأنه غــ ـير متعلم.

حمو بيكا رد على هذه الانتقـ ــادات، على حسابه الخاص على موقع “الفيس بوك”: ” بتقولو عني جـ ـاهل ومـ ــش متعلم .. مع ان دي حاجة انا عمـ ــري ما انكــ ــرتها ولا حتي خــ ــبيتها علي الناس ومن يوم ما ربنا كـ ــرمني واتشـ ـهرت وبقي ليا جمهور.. بس هرجــ ــع واقولكم تاني انها حاجة مكــ ـنتش بايدي”.

وتابع: “انت بقي يا “متعلم ” التعليم علمك انك تقعد تعــ ـاير الناس بعيـــ ـوبها؟ التعليم علمك ان تفضل تتنـ ــمر علي خلق الله ؟ التعليم علمك انك مبــ ـاح ليك الشـ ــتيمه في حد هو اقل منك في شئ؟ اكيد لا فمتجـ ــيش من ورا شاشه وكيبورد تعمل فيها عم الناصح وانت اصلاً مور كش حـ ــاجة تعملها ! “.

وأكد أنه على الرغم من أنه لم يتعلم بالمدارس لكنه تعلم من الدنيا احـ ــترام الجميع، حيث قالن: “انا متعلـ ــمتش ومنــ ــولتش الشـــرف الكبير ده بس اتعلمت حاجات كتير في الدنيا انت متعلـــمتـــهاش لسه اتعلمت احتـ ــرم الكبير والصغير .. اتعلمت اشــ ـقي واتعــ ـب من صـــغري اتعلمت اني مغــ ــلطش في حد .. اتعلمت حاجات كتير جداً في حياتي انت عمــ ـرك مهتتعـــلمها طول ما انت باصـــص للناس! “.

ودعا كل من يكتب تعليق أن يفكر في كلامه قبل أن يكتبه: “فكر في كلامك كويس وكومنتاتك كويس قبل ما تكتبها وقبل ما تقول انك متعلم افتكر انك في “تربيه وتعليم” يعني التربيه قبل التعليم”.

وكان حمو بيكا قد وجه تهنئة لطلاب الثانوية العامة الناجحين، بقوله: “ألف مليون مبروك لاخواتي وحبايبي اللي نجحو في الثانويه العامه .. وان شاء الله تحققو كل احلامكم.. وهـــاردلك لكل  اللي منــ ــجحوش قدامكم لسه  بدل الفرصة الف فرصة تعــ ـوضو وتحققو كل اللي بتتمنوه”.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *