سي نيوز

الأخبار أينما كنت

فن

هشام المليجي: عديت ال 50 ومتجوزتش لحد دلوقتي علشان لسه بكون نفسي وحذرت رانيا شاهين من التدخل في حياتي وأنا عضو في نقابتين

الفنان هشام مليجي أحد النجوم الذين يتمتعون بجماهيرية كبيرة بالرغم من قلة أعماله، ولكنه شارك كبار النجوم أمثال محمد هنيدي ومحمد سعد أفلام ناجحة تعلق بها الجمهور كثيرا

تحدث الفنان هشام المليجي عن الأدوار الفنية التي قدمها وبداياته في التمثيل، مشيرا إلى أنه محظوظ كـممثل لأنه بدأ مسيرته مع عمر الشريف.

وقال هشام المليجي في تصريحات تلفزيونية: الدور بينادي صاحبه ومن أول ما احترفت التمثيل وعارف أن أوقات مش هيبقى فيه شغل وحياتي رحلة طويلة وأنا مبسوط بيها وفخور بيها وراضي جدًا.

وواصل المليجي: أنا محظوظ كـ ممثل لأني بدأت مع عمر الشريف ويسرا وكنت لسه مخلص معهد، وقابلت ناس فنانين كتير في مجالي مكنش عندهم الحظ دا، وشوفت محمد رضا وهو بيشتغل لأني حضرت التصوير والناس كانت بتكلمني لما بغيب وحسيت بحبهم ليا.

سبب عدم زواج هشام مليجي

تحدث الفنان هشام المليجي، عن حياته الخاصة كاشفا أنه لم يتزوج حتى الآن، ولم يسبق له الزواج من قبل، خاصة وأنه تخطى سن الـ 50.

وقال هشام المليجي، خلال إحدى البرامج التلفزيونية: لم أتزوج من قبل، الموضوع ده كبير، في 3 إجابات جاهزين ممكن أقولهم ونكمل البرنامج، لكن لو هنتكلم بجد فالموضوع كبير، ومكنتش فاضي والله، ولسه بكون نفسي.

وتابع هشام المليجي: مافيش نصيب دي حاجة بتاعة ربنا، لأن في ناس أتجوزت وفي ناس متجوزتش، الموضوع عادي، الجواز ده في خــ طأ شائع أنه حب ولازم نكون حاجة معينة، ولكن هو اشتراك بين اتنين عايزين يعملوا أسرة، فلازم يكون الأفكار والأهداف متقاربة، الشكل مش مؤشر لحاجة.

وأضاف هشام المليجي: ولكن الناس اللي مروا في حياتي طلعوا عنيا وده عمل مخزون، وعشان الجواز مهم جدا لازم الواحد يأجله آخر حاجة في حياته، المجتمعات عايزة مواطن ممنهج ونمطي يعيش، وأنا مش عايز أكون ممنهج.

وأكد هشام المليجي على أنه لم يتزوج من قبل لأنه لم يجد إنسانه مناسبة له حتى الآن كما أنه كان مشغولًا ولديه العديد من الاهتمامات من بينهم الغناء والتأليف والرسم.

أزمة هشام مليجي ورانيا شاهين

تحدث الفنان هشام المليجي، عن أزمته الأخيرة مع رانيا شاهين، بعد زعمها معــ اناته من الاكتــ ئاب بسبب قلة أعماله الفنية، كما كشف حقيقة قرابته بالفنان محمود المليجي.

وقال هشام المليجي: الناس بتحبني جدا ولاحظت في أزمتي الأخيرة ردود الجمهور وكأنهم يعرفوني شخصيًا ومش عارف أشكرهم إزاي، ورانيا شاهين ست جدعة وبـ 100 راجل وبتعمل دا من زمان بس التعبير فلت منها لأن كلمة مكتــ ئب كلمة خطـــ يرة دا مــ رض.

وواصل المليجي: رانيا عملت مظاهرة وقالت مكتــ ئب وبيصــ عب عليا وهي شيك وجدعة وعملت كدا معايا من 6 سنين وقولتلها بلاش تدخلي في حياتي الشخصية لأني مبسوط زي ما أنا وعارف من أول ما دخلت مجال التمثيل أن ساعات مش هيبقى فيه شغل، وأنا عارف أني غالي عندها لأننا طول عمرنا بنرشح بعض لأدوار فنية وبندي بعض سجاير.

وأضاف هشام المليجي: الناس أعتقدت اني قريب الفنان القدير محمود المليجي، بسبب تشابه الأسماء ودا ظلــ مني أحيانًا لأن أي نجاح بينسب للأعتقاد دا.

تحدث الفنان هشام المليجي، عن هوياته الشخصية، موضحًا أنه قدم كل شيء متعلق بالفن، كما كشف حقيقة خلافه مع الفنان محمد سعد بسبب فيلم بوحة، والذي شارك فيه عام 2005، وحقق نجاحًا كبيرًا وقت عرضه.

أزمة هشام مليجي ومحمد سعد

وقال هشام المليجي، في تصريحات تليفزيونية، عن خــ لافه مع محمد سعد بسبب حذف مشاهده في فيلم بوحة: متخــ انقتش مع محمد سعد، ولا عندي خن اقة مع أي زميل من الزملاء

فيلم بوحة كنت أنا ومي عز الدين وأستاذة لبلبة، كنا متضــ ايقين ساعتها في الفيلم، لأن محمد سعد كان عليه أنه يخوض تجارب جديدة ويغــ لط ويصحح، ويقع ويقوم عشان الحياة تستمر ويتعلم من تجاربه، وأنا كذلك وكلنا كذلك، وأنا مش زعــ لان من ولا واحد فيهم وكلهم حبايبي.

سبب ابتعاد هشام مليجي عن الفن

وأردف الفنان هشام المليجي حديثه بأنه هو من اختار الابتعاد عن الوسط الفني، موضحًا أنه يتمنى أن يكون فيلسوفًا: أنا اللي مبتعد عنهم مش هما اللي مبتعدين عني، لأن أنا قاعد في البيت وعندي اهتمامات تانية، أنا كتبت ومثلت ولحنت ورسمت، لكن أنا ولا حاجة من دول، أنا عايز أطلع فيلسوف، اللي نجح في الدنيا اللي عرف يسيطر على نفسه، طول ما بنعذر الناس وبنغفر وبمنغــ لطش في حد خلاص، أي حاجة بيعملها البشر في نظري صغائر، الموضوع يتلخص في قول ربنا قد أفلح من زكاها.

كما أعرب الفنان هشام المليجي، عن حبه الشديد للموسيقى، موضحًا أنه عضو في نقابة المهن الموسيقية: أنا مؤلف موسيقي بألف مزيكا من أيام ما كنت في المعهد، وأنا عضو نقابة كـ ملحن سنة 1995، أيام ما كان حسن أبو السعود النقيب، وأنا عامل في نقابة المهن التمثيلية، والنقابة مبتديش معاشات يا جماعة، عشان محدش يقول إنه عضو في نقابتين وبياخد معاش، لأ وفي أخــ طاء كتير شائعة.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *