سي نيوز

الأخبار أينما كنت

أخبار فن

إسلام إبراهيم يســ ـتغل مهنته قبل الشـهــرة في توجيه نصيحة للأمهات

كشف الفنان المصري إسلام إبراهيم لأول مرة عن مهنته قبل الشـ ـهرة، والتي منحته خبرة في التعامل مع الأطفال، وهو ما دفعه لتقديم نصيحة للأمهات.

إسلام إبراهيم نشر صورة طريفة له ظهر فيها بإطلالة طفل، وذلك على حسابه الخاص على موقع “الفيس بوك”، وكشف أنه قبل دخوله مجال التمثيل، كان يعمل أخصائي تخاطب وتعديل سلوك للأطفال.

حيث كتب: “معلش انا حابب اتكلم في حاجة غيظـ ـاني بعيدا عن الفن تماما بما اني كنت في يوم من الأيام اخصائي تخاطب وتعديل سلوك للأطفال وشغلي كله كان مع الأطفال وبردوا ده رأيي الشخصي المتواضع”.

وتابع: “هو لما حضرتك تبقي خارجة شارية المول كله وفي ايدك خماستشر كيس وباكد انه المول مش السوبر ماركت وطلبات البيت وواقفة ذالة العيل قدام بتاع الكاندي وبتقوليله هنشتري حاجة واحدة بس والطفل يا قلب امه واقف في عينه حسـ ـرة وحيـ ـرة ومش عارف يعمل ايه وهو واقف قدام كل الاغـ ـراءات والالو انات دي”.

وأكمل: “حضرتك كده متخيلة انك ترب وية؟!!! ….لو هتلـ ـزمي الطفل انه يشتري حاجة واحدة بس يبقي لازم انتي كمان تشتري حاجة واحدة بس….الطفل حضرتك اذكي مني ومنك وذاكرته البصرية اعلي مني ومنك عينه دي عبارة عن كاميرا بتخزن كل حاجة …عينه شايفة الاكياس في ايدك وودنه بتسمع العكس”.

وأضاف: “للأسـ ـف بشوف المنظر ده في كل خروجة وبقي بيتكرر كتير جدا اكيد تربويا لازم نعلم الطفل يبقي عنده قنا عة ورضا وان مش كل حاجة بنشوفها نقدر نجيبها بس لازم نبدأ بنفسنا الأول نفسي نبطل نبقي حافظين مش فاهمين”.

الفنان المصري اختتم كلامه بمزحة، حيث كتب: “طبعا لو الطفل اللي في الصورة ده محدش يجيبلوا حاجة اصلا”.

يذكر أن الفنان إسلام إبراهيم قد اشتـ ـهر من خلال مشاركته في برنامج SNL  بالعربي، كما شارك في عدد من الأعمال الفنية، منها مسلسل “الوصية”، ومسلسل “بـ 100 وش”.

اترك ردا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *